Založ si blog

O neradostnej situácii na školách. ..

Spolu s demokraciou sme získali slobodu. Avšak táto sloboda bola a je mnohými nesprávne chápaná. Je chápaná ako možnosť robiť si čo chcem. No a tento druh nesprávneho chápania slobody zanechal svoju negatívnu stopu i na školách a prejavilo sa to tak, že učiteľ ale i rodič stratil v očiach detí rešpekt a úctu.

 

Nezrelé chápanie pojmu sloboda a nezdravý demokratizmus spôsobil vzrast vlny neúctivosti a niekedy až arogantného správania sa voči dospelým, ktorí vo vzťahu deťom čoraz viacej strácajú svoju prirodzenú autoritu.

 

S dospievajúcou mládežou bývali samozrejme problémy stále, v každom spoločenskom systéme, avšak dnes, z hľadiska vyššie uvedených, negatívnych faktorov sa situácia stáva takmer neúnosnou. Prejavuje sa to tak, že vyučovanie vo vyšších ročníkoch základných škôl sa pre mnohých učiteľov stáva doslova utrpením. Rušitelia poriadku a disciplíny sú si totiž veľmi dobre vedomí svojej beztrestnosti a nepostihnuteľnosti a títo jedinci strhnú svojim zlým príkladom mnohokrát i slušných žiakov, ktorí nakoniec robia veci, aké by sami od seba nikdy nerobili. Na školách rastie agresivita, arogancia, neúctivosť a neprístojné chovanie žiakov, ktorí niekedy doslova terorizujú učiteľov. Ide o jav, ktorý pred takými dvadsiatimi, alebo tridsiatimi rokmi vôbec neexistoval. V tých časoch to bolo niečo nemysliteľné.

 

Žiaľ, honba rodičov i celej spoločnosti iba za peniazmi a hmotným prospechom, rôzne nevhodné modely spoločenského správania s týmto fenoménom súvisiace, ktoré deti vidia a vnímajú v každodennom živote, nevhodné vzory a celkový, prázdny, povrchný a konzumný spôsob života, ktorý je im podsúvaný vo filmoch, na internete a podobne, toto všetko spolu urobilo svoje a veľmi negatívnym spôsobom sa odrazilo na chovaní mladej generácie.

 

Chýbajú pozitívne vzory, chýba výchova k zodpovednosti – deťom sa až príliš hovorí o ich právach, ale už menej o ich povinnostiach, chýba výchova k prirodzenej úcte k autorite dospelého, ktorú spochybnila nezdravá demokratizácia, chýbajú vysoké hodnoty a ušľachtilé ciele, ku ktorým majú byť deti vedené, jednostranne sa kladie dôraz iba na rozvoj vzdelanosti, pričom sa zabúda na zodpovedajúci rozvoj citovo emocionálneho rozmeru osobnosti dieťaťa a tak ďalej a tak ďalej.

 

Aké kroky treba urobiť zlepšeniu tejto situácie? Ako na deti správnym spôsobom výchovne pôsobiť tak, aby sa stali opäť deťmi, spontánne a prirodzene cítiacim a prejavujúcimi úctu k autorite dospelého – k autorite rodiča, učiteľa a vychovávateľa?

 

Deti musia byť vedené a vychovávané v duchu pravej lásky! No a najväčšou časťou pravej lásky je prísnosť.

 

Pravá láska nedbá na to, čo sa druhému páči, čo je mu príjemné a čo mu spôsobuje radosť, ale bude sa riadiť len podľa toho, čo mu prosieva. Nezáleží, či to druhému spraví radosť, alebo nie. To je pravá láska a služba.

 

A ak niekto nemôže dôjsť inak k rozpoznaniu správneho od nesprávneho, treba ho aj pokarhať! Tým mu preukážeme službu. Len pri tom musí vládnuť spravodlivosť a nie svojvoľnosť, lebo pravú lásku nemožno oddeliť od spravodlivosti.

 

Nemiestna ústupčivosť by totiž znamenala pestovanie chýb a ďalšie klesanie po šikmej ploche. Bolo by takéto niečo naozaj láskou?

 

Uplatňovanie spravodlivého princípu pravej lásky, ktorá je aj prísna a aj karhá ak je to nevyhnutné, tak práve tento princíp by sa mal stať základným kameňom na ceste k zdravému a správnemu formovaniu osobností detí a to nie len na našich školách, ale samozrejme v prvom rade a predovšetkým v rodinách.

 

Jednoduchý vzorec pre správnu výchovu detí a mládeže teda znie: Pravá láska + pravé hodnoty = pravý človek.

 

Z tohto vzorca však vyplýva, že ak rodičia, učitelia a vychovávatelia s deťmi nejednajú v pravej láske a sami nevedia, aké sú pravé hodnoty, tieto hodnoty nerešpektujú a deti k nim nevedú, potom je výsledok práve taký žalostný a biedny, aký nám ukazuje chovanie dnešnej mladej generácie.

 

Áno, je to tak, práve v chovaní deti a mládeže môžeme ako v zrkadle uvidieť svoju vlastnú tvár. Tvár nás rodičov, učiteľov a vychovávateľov, tvár celej našej spoločnosti, ktorá nežije v skutočnej, spravodlivej láske ľudí k ľuďom, nevie čo sú pravé hodnoty, ani o ne neusiluje. Ak sa to však nezmení, bude naša mládež čoraz horšia a nezvládnuteľnejšia, pretože ona je iba obrazom a zrkadlom nás samotných.

Tragické dôsledky nezáujmu o Boha

28.07.2014

Kto nemá záujem o Stvoriteľa, o toho nebude mať záujem ani On! Ľudia, ktorí nemajú túžbu po Hospodinovi, po poznaní jeho Vôle, jeho Zákonov a po živote podľa nich sa takýmto spôsobom sami viac »

Klamstvá falošných prorokov súčasnej doby

24.07.2014

Keď sa pozrieme do ďalekej minulosti, kedy bolo slovo „prorok“ aktuálne v povolanom židovskom národe zistíme, že sa proroci vždy delili na dve základné kategórie: na pravých a falošných. viac »

Dôverujte Bohu!

18.07.2014

Tomu, kto vo svojom živote dôveruje Najvyššiemu, toho i On sám poctí svojou dôverou! Toho poctí takými prejavmi dôvery, ktoré mu až doslova zázračným spôsobom urovnajú jeho cesty. Aj v viac »

parlament, opozícia, nrsr,

Revolty v opozičných kluboch

21.02.2017 20:00

Neprešiel ani rok od volieb a tri opozičné politické subjekty rátajú straty. Ide o šiestich poslancov, ktorí zamávali na odchod SaS, OĽaNO-Nova a Sme rodina.

USS, US Steel, Košice, USA,

Predaj ocele v Košiciach je na spadnutie

21.02.2017 20:00

Američania z košických oceliarní zrejme definitívne odídu. Predaj podniku Číňanom aktuálne finišuje.

Priština, Kosovo

Poškodili pamätník slovenských vojakov v Prištine

21.02.2017 19:38

Neznáme osoby poškodili v kosovskej Prištine pamätnú tabuľu venovanú slovenským vojakom z mierových síl KFOR, ktorí zahynuli pri havárii lietadla v Maďarsku.

Lubomír Štrougal

Poľsko vyšetruje niekdajšieho premiéra komunistickej ČSSR Štrougala

21.02.2017 19:00

Za zabíjanie na hraniciach vyšetrujú prokurátori poľského Inštitútu národnej pamäti - Hlavnej komisie pre stíhanie zločinov proti poľskému národu Lubomíra Štrougala.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 13
Celková čítanosť: 26001x
Priemerná čítanosť článkov: 2000x

Autor blogu

Kategórie