Založ si blog

O neradostnej situácii na školách. ..

Spolu s demokraciou sme získali slobodu. Avšak táto sloboda bola a je mnohými nesprávne chápaná. Je chápaná ako možnosť robiť si čo chcem. No a tento druh nesprávneho chápania slobody zanechal svoju negatívnu stopu i na školách a prejavilo sa to tak, že učiteľ ale i rodič stratil v očiach detí rešpekt a úctu.

 

Nezrelé chápanie pojmu sloboda a nezdravý demokratizmus spôsobil vzrast vlny neúctivosti a niekedy až arogantného správania sa voči dospelým, ktorí vo vzťahu deťom čoraz viacej strácajú svoju prirodzenú autoritu.

 

S dospievajúcou mládežou bývali samozrejme problémy stále, v každom spoločenskom systéme, avšak dnes, z hľadiska vyššie uvedených, negatívnych faktorov sa situácia stáva takmer neúnosnou. Prejavuje sa to tak, že vyučovanie vo vyšších ročníkoch základných škôl sa pre mnohých učiteľov stáva doslova utrpením. Rušitelia poriadku a disciplíny sú si totiž veľmi dobre vedomí svojej beztrestnosti a nepostihnuteľnosti a títo jedinci strhnú svojim zlým príkladom mnohokrát i slušných žiakov, ktorí nakoniec robia veci, aké by sami od seba nikdy nerobili. Na školách rastie agresivita, arogancia, neúctivosť a neprístojné chovanie žiakov, ktorí niekedy doslova terorizujú učiteľov. Ide o jav, ktorý pred takými dvadsiatimi, alebo tridsiatimi rokmi vôbec neexistoval. V tých časoch to bolo niečo nemysliteľné.

 

Žiaľ, honba rodičov i celej spoločnosti iba za peniazmi a hmotným prospechom, rôzne nevhodné modely spoločenského správania s týmto fenoménom súvisiace, ktoré deti vidia a vnímajú v každodennom živote, nevhodné vzory a celkový, prázdny, povrchný a konzumný spôsob života, ktorý je im podsúvaný vo filmoch, na internete a podobne, toto všetko spolu urobilo svoje a veľmi negatívnym spôsobom sa odrazilo na chovaní mladej generácie.

 

Chýbajú pozitívne vzory, chýba výchova k zodpovednosti – deťom sa až príliš hovorí o ich právach, ale už menej o ich povinnostiach, chýba výchova k prirodzenej úcte k autorite dospelého, ktorú spochybnila nezdravá demokratizácia, chýbajú vysoké hodnoty a ušľachtilé ciele, ku ktorým majú byť deti vedené, jednostranne sa kladie dôraz iba na rozvoj vzdelanosti, pričom sa zabúda na zodpovedajúci rozvoj citovo emocionálneho rozmeru osobnosti dieťaťa a tak ďalej a tak ďalej.

 

Aké kroky treba urobiť zlepšeniu tejto situácie? Ako na deti správnym spôsobom výchovne pôsobiť tak, aby sa stali opäť deťmi, spontánne a prirodzene cítiacim a prejavujúcimi úctu k autorite dospelého – k autorite rodiča, učiteľa a vychovávateľa?

 

Deti musia byť vedené a vychovávané v duchu pravej lásky! No a najväčšou časťou pravej lásky je prísnosť.

 

Pravá láska nedbá na to, čo sa druhému páči, čo je mu príjemné a čo mu spôsobuje radosť, ale bude sa riadiť len podľa toho, čo mu prosieva. Nezáleží, či to druhému spraví radosť, alebo nie. To je pravá láska a služba.

 

A ak niekto nemôže dôjsť inak k rozpoznaniu správneho od nesprávneho, treba ho aj pokarhať! Tým mu preukážeme službu. Len pri tom musí vládnuť spravodlivosť a nie svojvoľnosť, lebo pravú lásku nemožno oddeliť od spravodlivosti.

 

Nemiestna ústupčivosť by totiž znamenala pestovanie chýb a ďalšie klesanie po šikmej ploche. Bolo by takéto niečo naozaj láskou?

 

Uplatňovanie spravodlivého princípu pravej lásky, ktorá je aj prísna a aj karhá ak je to nevyhnutné, tak práve tento princíp by sa mal stať základným kameňom na ceste k zdravému a správnemu formovaniu osobností detí a to nie len na našich školách, ale samozrejme v prvom rade a predovšetkým v rodinách.

 

Jednoduchý vzorec pre správnu výchovu detí a mládeže teda znie: Pravá láska + pravé hodnoty = pravý človek.

 

Z tohto vzorca však vyplýva, že ak rodičia, učitelia a vychovávatelia s deťmi nejednajú v pravej láske a sami nevedia, aké sú pravé hodnoty, tieto hodnoty nerešpektujú a deti k nim nevedú, potom je výsledok práve taký žalostný a biedny, aký nám ukazuje chovanie dnešnej mladej generácie.

 

Áno, je to tak, práve v chovaní deti a mládeže môžeme ako v zrkadle uvidieť svoju vlastnú tvár. Tvár nás rodičov, učiteľov a vychovávateľov, tvár celej našej spoločnosti, ktorá nežije v skutočnej, spravodlivej láske ľudí k ľuďom, nevie čo sú pravé hodnoty, ani o ne neusiluje. Ak sa to však nezmení, bude naša mládež čoraz horšia a nezvládnuteľnejšia, pretože ona je iba obrazom a zrkadlom nás samotných.

Tragické dôsledky nezáujmu o Boha

28.07.2014

Kto nemá záujem o Stvoriteľa, o toho nebude mať záujem ani On! Ľudia, ktorí nemajú túžbu po Hospodinovi, po poznaní jeho Vôle, jeho Zákonov a po živote podľa nich sa takýmto spôsobom sami viac »

Klamstvá falošných prorokov súčasnej doby

24.07.2014

Keď sa pozrieme do ďalekej minulosti, kedy bolo slovo „prorok“ aktuálne v povolanom židovskom národe zistíme, že sa proroci vždy delili na dve základné kategórie: na pravých a falošných. viac »

Dôverujte Bohu!

18.07.2014

Tomu, kto vo svojom živote dôveruje Najvyššiemu, toho i On sám poctí svojou dôverou! Toho poctí takými prejavmi dôvery, ktoré mu až doslova zázračným spôsobom urovnajú jeho cesty. Aj v viac »

Kohút, Sliepka

Počet prípadov vtáčej chrípky na Slovensku stúpa

24.01.2017 17:55

Počet potvrdených prípadov vtáčej chrípky na Slovensku stúpol na 23.

Lucia Žitňanská

Žitňanská: Podpis Gašpara podkopáva dôveryhodnosť polície

24.01.2017 17:05

Podpis prezidenta Policajného zboru pod vyhlásením skupiny Neformálne ekonomické fórum (NEF) podkopáva dôveryhodnosť polície. Uviedla ministerka spravodlivosti Žitňanská.

Sigmar Gabriel

Kandidátom SPD na nemeckého kancelára nebude Gabriel, ale Martin Schulz

24.01.2017 16:49

Kandidátom nemeckej koaličnej sociálnej demokracie na kancelára sa prekvapujúco nestane predseda strany Sigmar Gabriel, ale Martin Schulz.

Paríž, znečistenie

V Paríži nemôžu jazdiť autá, ktoré majú viac ako 17 rokov

24.01.2017 16:13

Vo francúzskej metropole nesmú od pondelka jazdiť autá s dátumom výroby pred rokom 2000. Paríž aj týmto opatrením bojuje s neustávajúcim smogom v meste.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 13
Celková čítanosť: 25745x
Priemerná čítanosť článkov: 1980x

Autor blogu

Kategórie